söndag 8 augusti 2010

Fototriss-Symmetri

Nu när fototriss är igång igen vill Helena vi skall hitta något symmetriskt.
För att ta reda på vad det innebär och att det inte blir fel
Slog jag upp en uppslagsbok jag har.
SYMMETRI
Överrensstämmelse mellan delar av ett helt,regelbundet,likformighet.
Detta hittade jag i min trädgård
Nässelfjärilen som  är lik på båda sidorna av kroppen.
Regelbundet formar sig bladen på Astilben
Ipomean"blomman för dagen"  har regelbundna och likformade blad

Fototrissen-Symmetri efter min trädgårdsrunda
Här finns mer symmetriska triss foton:Hos Helena

18 kommentarer:

  1. Vacker symmetri tolkning!
    Med tanke på fjärilssymmetrin är det många, många symmetriska former som fladdrar i min trädgård nu i augusti - gillar.
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. helt fantastiskt fina bilder och jag tycker mycket om dem alla tre! Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Alla tre är oerhört fina!

    SvaraRadera
  4. Härlig tolkning av trissen, lilla fjärilen får nog bli idol hos oss;-)

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vackra och naturliga bilder.

    Må gott, önskar Irene

    http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Så vackra foton. Blommorna är verkligen symmetriska och fjärilen, som blir den absoluta favoriten är vacker. En riktig närbild också dessutom.:)
    Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
  7. Du visar en vacker triss - symmetri i naturen som röd tråd :)

    http://foto.rudenius.se/post/2010/08/08/Fototriss-Symmetri.aspx

    SvaraRadera
  8. Fjärilar och lavendel är det bästa jag vet..:)

    SvaraRadera
  9. Fjärilen och det hjärtformade bladet.. mmmm så fint symmetriskt:)

    SvaraRadera
  10. Sy me tri, vet jag inte vad det är - men, sy me trå, det vet jag vad det är!! ;-) Urgammalt skämt.
    Jättefina bilder!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  11. Så vackra symmetri foton . Kramar

    SvaraRadera
  12. Kul att läsa att du ockdå fick konsultera något för att läsa mera om symmetri. Jag hade ju maken till hands som du såg;-) gillar idén med bladen, det hade jag då inte tänkt på, men självklart står den vackra fjärilen i en klass för sig:-)

    SvaraRadera
  13. Tänk vad naturen bjuder på mycket som är symmetriskt. Väljer nog fjärilen i din triss. Tänk när larverna äter bladen för att sedan klara förpuppningen och dyka upp i all sin prakt, det är bra fantastiskt. Bladen var också fina, förresten. :-)

    SvaraRadera
  14. En fjäril är verkligen symmetrisk i sina färger och mönster. Vilken tur du hade =) Även bladen och löven är helt klart symmetriska.

    Fast nu har jag sett att på en del ställen har bladen börjat tappa lite av symmetrin genom att de vissnar, sakta ändrar färg och så vidare.

    SvaraRadera
  15. Vilka fina bilder! Fjärilen blir nog min favorit :)

    SvaraRadera
  16. Undeerbara bilder! Vi har en nässelfjäril som förälskat sig i vår blå gasflaska under grillen på altanen, den är där jämt och ständigt.

    SvaraRadera
  17. Fjärilen är ju ett perfekt exempel på naturens symmetri och bladen är fina de med.

    SvaraRadera
  18. Vackra symmetriska foton !
    Så du skulle inte vilja ha vår lilla Attackspindel på ditt köksbord :)

    SvaraRadera